Monday, March 9, 2015

ADAB BERTANYA


“Ya Allah, sesungguhnya aku berlindung pada-Mu dari rasa sedih gelisah dan aku berlindung pada-Mu dari sifat lemah dan malas, dan aku berlindung pada-Mu dari sikap pengecut dan bakhil, dan aku berlindung pada-Mu dari cengkaman hutang dan penindasan orang (aniaya). Ya Allah, sesungguhnya aku berlindung kepada-Mu dari ilmu yang tidak bermanfaat dari hati yang tidak khusyuk, dari nafsu yang tidak pernah kenyang, dan dari doa yang tidak diperkenankan.”

Assalamualaikum
Nabi pernah menyatakan, “Bahawa suatu yang didiamkan itu adalah rahmat untuk kamu, maka janganlah bertanyakan lagi”

Sayyidina’ Ali telah berkata,; bahawa sewaktu turun ayat Ali-Imran (97) yang maksudnya menyatakan bahawa sesiapa yang berkuasa pergi ke Baitullah, wajiblah ia mengerjakan haji. Maka dikala ini ada orang yang bertanya, “Adakah haji itu pada tiap-tiap tahun, ya Rasulullah? Rasulullah mendengar pertanyaannya tetapi tidak diendahkan, hingga orang itu mengulangi dua kali atau tiga kali.  Kemudian baginda bersabda – maksudnya:

“Hampir saja aku menjawap ya! Kalau aku berkata ya, tentulah jadi wajib tiap-tiap tahun.  Kalau demikian, kamu tiada sanggup mengerjakannya.  Maka tinggalkan aku, selama aku tinggalkan kamu.  Sesungguhnya orang-orang yang sebelum kamu telah binasa kerana banyak pertanyaan mereka dan banyak pula bantahan mereka terhadap nabi mereka.  Apabila aku perintahkan kamu dengan suatu perintah, maka kerjakanlah daripadanya barang yang kamu kuasa.  Dan apabila aku tegahkan kamu dari suatu perkara, maka hendaklah jauhkan dia.”

Kemudian, Allah turunkan ayat ini
Allah berfirman dalam surah Al-Ma’idah:101::
“Hai orang yang beriman! Janganlah kamu bertanya dari suatu yang jika dijelaskan kepada kamu, tentu menyusahkan kamu.”

Menurut petunjuk hadis ini, seorang adalah dikehendaki melakukan hukum yang telah diwajibkan, meninggalkan larangan yang telah dipantangkan, dan jangan membangkitkan suatu yang tidak diterangkan atau bertanya perkara-perkara yang sulit untuk difahamkan atau menimbulkan masalah-masalah yang menyusahkan.



Berkata setengah ulama’, bahawa banyak didapati masalah yang diada-adakan yang kadang-kadang sukar berlaku tetapi ditakdirkan juga berlaku hingga ditetapkan hukumnya.  Sementara itu ada masalah yang pada asalnya dihukum halal, tetapi setelah timbul pertanyaan maka berubah hukumnya menjadi haram.  Diantaranya ialah:

Ada seorang yang bertanya kepada seorang gurunya tentang hukum membeli barang-barang jualan di pekan; adakah makruh membelinya daripada penjualnya sebelum ditanya dan siasat cara bagaimana barang-barang itu sampai ke tangannya atau tidak makruh?

Kemudian gurunya itu menjawap: Tidak makruh, malah harus membelinya dengan tidak payah bertanya apa-apa.  Orang yang bertanya itu merasa kurang senang mendengar jawapan tersebut, lalu diulangi pertanyaannya.  Katanya: Saya amat bimbang mungkin barang-barang itu dirampas atau dicuri.  Dan kebetulan pula di antara barang-barang tersebut ada seperti yang dikatakannya. Setelah itu, guru itu pun menjawap lagi: Ya! Kalau benar begitu, haramlah hukumnya. Tetapi jika engkau masih ragu-ragu makruh pula hukumnya.

Jadi timbulnya hukum yang kedua ini kerana pertanyaan yang bukan-bukan kononnya untuk mendapat barang-barang yang bersih.  Pada hal kalau diam saja, tentulah jawapan dari gurunya sebagaimana yang diterangkan tadi iaitu harus atau halal membelinya kerana pada asalnya barang-barang itu telah berada di dalam tangan penjualnya.

No comments:

Post a Comment